5 manieren hoe The Stone de kracht van Datafuse benut
Wat we inzetten
- ACA XPRT koppeling
- Power BI dashboard
- Google Ads koppeling
- Google Analytics 4 koppeling
- Copernica koppeling
- Channable product enrichment
Resultaten
- Eén omnichannel overzicht
- Offline data gebruiken voor online attributie
- Marketing kostenbesparing van 15%
Wie is The Stone?
The Stone is een multibrand fashionstore met 52 fysieke winkels in Nederland.
Al meer dan 25 jaar voert The Stone een breed assortiment met de laatste fashion items van meer dan 40 merken. Wie je ook bent, wat je stijl ook is, bij The Stone slaag jij voor een nieuwe outfit! Het persoonlijk stijladvies geeft hun klanten de mogelijkheid om samen met hun fashion experts een unieke kledingstijl te creëren.
5 manieren hoe The Stone de kracht van Datafuse benut
1. Google Ads
Grote kans dat je als webshop gebruikt maakt van Google Ads. Het inzetten van advertenties is een van de beste manieren om conversiegericht verkeer naar je website te halen. Wanneer je een webshop hebt is het ook nog eens heel makkelijk om te zien of dit verkeer uiteindelijk ook een aankoop doet op jouw website. Echter, het wordt een stuk minder transparant als je naast een webshop ook fysieke winkels hebt. De website dient namelijk ook als een etalage voor jouw winkels. Alleen in hoeverre dragen de Google Ads campagnes bij aan aankopen in jouw winkel(s)? En welke campagnes dragen hierin het meeste bij?
Door de inzet van Datafuse wordt het mogelijk om de impact van Google Ads te meten op de aankopen in de winkels. Hierbij meten wij bij elke klik op een advertentie terug of dit heeft geresulteerd in een offline aankoop. Dit zorgt ervoor dat Google Ads kan worden geoptimaliseerd aan de hand van het omnichannel resultaat, en dus niet alleen het online resultaat. Een ander gevolg is daarnaast is dat het budget beter kan worden verdeeld.
The Stone wil meer nieuwe bezoekers trekken naar de site en winkels met behoud van huidige kosten/baten verhouding. Er kochten voornamelijk bestaande- klanten en bezoekers waardoor het klantenbestand niet groter werd. Daarnaast was een meer datagedreven aanpak (inclusief attributie) en inzicht gewenst op alle online kanalen om zodoende de marketingeuro beter te besteden. Kortom: meer inzicht, betere data en groei van klantenbestand.
2. Facebook Ads
Ditzelfde trucje kan ook worden toegepast op de advertenties van Facebook en Instagram. Ook hier is het mogelijk om te zien hoe vaak men op een advertentie klikt om vervolgens naar een van de winkels te gaan om daar een aankoop te doen. Zo wordt de conversiedata in Meta drastisch vergroot.
3. Google Analytics 4
Deze nieuwe variant van Google Analytics zal halverwege dit jaar de standaard worden. Dit betekent dat het belangrijk is om nu al bezig te zijn met Google Analytics. Datafuse helpt een handje om de data die in Google Analytics 4 wordt verzameld verder uit te breiden.
Via de koppeling met GA4 stuurt Datafuse alle winkelaankopen naar Google Analytics. Hier kun je precies zien welke kanalen bijdragen aan de winkelverkopen. Ook wordt het inzicht in de klantreis nog duidelijker. Via de conversiepaden is het precies te zien of iemand zich eerst online heeft georiënteerd via bijvoorbeeld de nieuwsbrief om vervolgens toch in de winkel een aankoop te doen. Daarnaast kunnen we sinds kort ook de ERP data matchen met de orders in GA4 om zodoende 100% dekking te krijgen in de orders en toewijzing van attributie op alle orders. Dit is belangrijk om de algoritmes goed te kunnen voeden en je marketing euro effectiever te kunnen besteden.
“Datafuse positioneer ik als dé single sign-on van onze omnichannel (data)architectuur. Inzichten van onze online en offline activiteiten komen in Datafuse samen op een wijze waar sturen en meten van KPI’s (lees; kosten omlaag, omzet omhoog) direct toepasbaar zijn. Door de actuele data uit Datafuse over de kanalen heen te koppelen en geautomatiseerd met AI in te zetten realiseren we positieve resultaten en nieuwe inzichten.”
Sander Goedhart, Manager Omnichannel The Stone

4. Channable
Voor veel webshops is Channable onmisbaar geworden. De tool stelt in staat om op basis van regels per platform een aparte productfeed op te maken. Google Shopping is een voorbeeld van een feed die in bijna elke Channable account wel voorkomt. Zoals altijd geldt hierbij wel het “garbage in, garbage out” principe. Je hebt wel de juiste data nodig om te bepalen welke producten wel of niet doorgestuurd moeten worden.
Met de Datafuse export richting Channable sturen wij een aantal kengetallen op basis waarvan de feeds kunnen worden opgesteld. Hierbij gaat het om retourpercentage, aantal verkopen en marge. Een aantal use cases die hieruit komen zijn:
- Het uitsluiten van de producten met het hoogste retourpercentage. Deze producten wil je niet via betaalde advertenties promoten.
- Producten die het wel goed doen in de winkels maar niet online uitsluitend promoten via lokale campagnes of platformen.
- Producten die veel verkopen en waar de voorraad relatief laag is hoeven ook niet via betaalde ads te worden gepushed
5. PowerBI
Naast conversiedata beschikt Datafuse over nog veel meer informatie die via het ERP-systeem bij ons binnenkomen. Denk hierbij aan data over klanten, producten, winkels en voorraad. Om al deze data te kunnen presenteren exporteert Datafuse deze data ook naar PowerBI. Deze dashboard tool visualiseert al deze data en geeft zowel gedetailleerde-als trenddata.
Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Welke merken komen het meest retour en met welke reden.
- Welke merken en producten worden het meest samen gekocht.
- Wat is de omzet per vierkante meter van de diverse winkels.
- Welke merken en producten moeten volgend seizoen anders worden ingekocht.
Contact
Nieuwsgierig geworden naar aanleiding van deze case? Wij laten graag meer zien van ons omnichannel retail platform. Wij maken graag wat tijd om via een demo de kracht van Datafuse te demonstreren. Plan meteen een demo in of neem contact met ons op.