the-stone

Hoe The Stone 1/3de van de fysieke winkelaankopen koppelt aan websitebezoek

Wat we inzetten
  • ACA XPRT koppeling
  • Power BI dashboard
  • Google Ads koppeling
  • Google Analytics 4 koppeling
  • Copernica koppeling
  • Channable product enrichment
Resultaten
  • Eén omnichannel overzicht
  • Offline data gebruiken voor online attributie
  • Marketing kostenbesparing van 15%
the-stone
Wie is The Stone?

Omnichannel retailer The Stone werkt al sinds 2022 samen met Datafuse. De multibrand fashionstore heeft naast een mooie webshop ook nog 56 winkels door heel Nederland. Bij elke retailer met zowel online als offline aanwezigheid is de grote vraag altijd: Hoe interacteert mijn klant tussen mijn online aanwezigheid en mijn fysieke winkel(s)?

Nieuw koopgedrag

Iedere retailer weet dat online bijdraagt aan offline, en andersom. De klantreis, of customer journey, van de klant is over de jaren steeds complexer geworden. Het aantal touchpoints voordat iemand over gaat tot een aankoop wordt steeds uitgebreider. Met de komst van nieuwe kanalen is de online klantreis meer gefragmenteerd dan ooit. En deze trend beperkt zich niet alleen tot het doen van online aankopen. De klant weet fysieke winkels ook nog steeds goed te vinden. 88% van alle aankopen in Nederland is offline. Maar dan wel nadat de klant eerst research online heeft gedaan. Want maar liefst 8 op de 10 klanten oriënteren zich eerst online voordat zij een aankoop in de winkel doen.

“Datafuse positioneer ik als dé single sign-on van onze omnichannel (data)architectuur. Inzichten van onze online en offline activiteiten komen in Datafuse samen op een wijze waar sturen en meten van KPI’s (lees; kosten omlaag, omzet omhoog) direct toepasbaar zijn. Door de actuele data uit Datafuse over de kanalen heen te koppelen en geautomatiseerd met AI in te zetten realiseren we positieve resultaten en nieuwe inzichten.”

Sander Goedhart, Manager Omnichannel The Stone

sanderg
Ontbreken van volledige data

Wanneer de klant dan na online onderzoek naar de winkel gaat dan stopt de klantreis over het algemeen. In ieder geval voor de meetbaarheid. Bij het verplaatsen van online naar offline ben je de klant eigenlijk “kwijt”. Je weet wel dat het effect van online naar offline bestaat. Maar hoe sterk is dat effect en hoe weet ik de toegevoegde waarde per online kanaal op mijn omzet uit de winkels. Stuk voor stuk vragen die bij veel retailers zullen spelen. The Stone was daarop geen uitzondering.

Vanaf het moment dat The Stone gebruik is gaan maken van Datafuse werd het ineens mogelijk om antwoorden te geven op deze vragen. Bij The Stone waren wij in staat om 80% van de bezoekers van de website te herkennen. Het herkennen is in dit geval het toewijzen van een klantnummer aan het bezoek op de website.

Vervolgens helpt dit hoge percentage om bezoeken aan winkelaankopen te gaan koppelen. Van alle winkelaankopen is Datafuse in staat om 31% te linken aan een websitebezoek in de 30 dagen daarvoor. Dit is dus inclusief de winkelaankopen die niet zijn gedaan met een klantnummer. Een directe actie is om het aantal winkelaankopen zoveel geregistreerd te laten doen, lees: op een klantnummer. Hiermee zal het percentage alleen maar hoger worden.

Samen met The Stone zijn we in staat om 80% van de online websitebezoekers te koppelen aan offline bezoekers. Dit doen we door middel van het gebruik van klantnummers. Daarnaast koppelt Datafuse 31% van alle winkelaankopen aan een website bezoek in de 30 dagen daarvoor. 

Wat kan The Stone nu concreet met deze informatie:
  • Het effect van online op offline bewijzen en over tijd bijhouden;
  • Krijg inzicht in het effect van online kanalen op de offline omzet;
  • Wijs offline omzet geautomatiseerd toe aan online kanalen.

Met deze data krijgt The Stone inzicht in de omnichannel waarde van de online kanalen. Dit kan effect hebben op het budget en beoordeling die naar online kanalen gaat. Datafuse stuurt de aankopen vanuit de winkel automatisch door naar de meest gebruikte online platformen, bijvoorbeeld Google Ads en Meta Ads. Zo kunnen deze kanalen worden ingezet op basis van accurate data in plaats van gissen hoe groot de rol is van deze platformen op de winkels.

Met Datafuse kun je online gaan aansturen op het omnichannel effect in plaats van enkel het effect op de webshop. Benieuwd hoe jij hiermee aan de slag kunt gaan? Vraag via ons contactformulier nu een geheel vrijblijvende demo aan.