Naar 100% dekkende data in Google Analytics 4
Wat we inzetten
- ACA XPRT koppeling
- Power BI dashboard
- Google Ads koppeling
- Google Analytics 4 koppeling
- Copernica koppeling
- Channable product enrichment
Resultaten
- Aan de slag gaan met Google Analytics 4 data
- GA4 data kloppend krijgen
Wie is OFM?
OFM is een multibrand fashionstore voor de moderne man
Van strak in het pak tot stoere jeans en sneakers. Wij hebben het allemaal in huis en onze modeadviseurs weten je er ook alles over te vertellen. Wij maken het mannen makkelijk om het beste uit hun garderobe te halen – én uit henzelf. Daarom vind je bij ons meer dan kleding, lifestyle en accessoires. Denk aan toffe events en natuurlijk de beste deals.
Naar 100% dekking in Google Analytics 4
Net zoals bij zoveel webshops verloopt de overgang naar Google Analytics 4 moeizaam. Het nieuwe Analytics platform van Google kent nog veel kinderziektes en werkt nog niet optimaal. Daarnaast werd bij OFM duidelijk dat het verschil tussen de omzet die zij zagen in hun eigen cijfers versus de cijfer die GA4 rapporteerden groter was dan wat Universal Analytics liet zien. Dit horen wij van verschillende retailers. Het oude Analytics platform van Google kent een (veel) kleiner verschil in omzetcijfers met de backend van de klant dan het nieuwe GA4. Deze verschillen kunnen oplopen tot wel 30-40%.
Waarom is dit een probleem?
Google Analytics dient als basis van de meeste online marketing kanalen. De cijfers die in GA4 worden gerapporteerd moeten als uitgangspunt kunnen dienen voor de online marketing strategie. De cijfers in Analytics vertellen vervolgens hoe succesvol een bepaalde marketinguiting, -strategie of -campagne is geweest. Wanneer deze data voor 20, 30 of 40% ontbreekt is het lastig om deze data nog te kunnen vertrouwen.
Hoe lossen wij dit op?
Datafuse levert de missende orders koppeling met GA4. Datafuse koppelt direct met jouw ERP. Dit betekent dat Datafuse ook de beschikking heeft over wat de omzet zou moeten zijn. Met Datafuse kunnen we echter dit probleem oplossen door ontbrekende orders via het ERP-systeem weer 100% compleet te maken. Door gegevens uit verschillende bronnen te integreren, kunnen we een nauwkeurig beeld krijgen van de volledige customer journey en de impact van marketinginspanningen op verkoopresultaten meten. Hierdoor blijft de marketingattributie in stand en kunnen marketeers weloverwogen beslissingen nemen om hun campagnes te optimaliseren en succesvolle resultaten te behalen.
Elke dag haalt Datafuse op welke transacties er allemaal in GA4 staan. Vervolgens leggen wij dit naast de transacties vanuit het ERP. Alle ontbrekende transacties en omzet sturen wij vervolgens met terugwerkende kracht naar Google Analytics 4. Op die manier krijg je weer de beschikking over volledige en juiste data. Dan kun jij de data in GA4 weer vertrouwen en kun je beslissingen nemen aan de hand van 100% juiste data.
Bij OFM ontbrak tot bijna 40% van alle data in GA4. Met het toevoegen van de missende orders ligt de nauwkeurigheid van de data weer op 100%. Hierdoor kan de data vanuit Analytics weer worden gebruikt voor het creëren van een online marketing strategie die uitgaat van de juiste data.