nolten

Praktijkcase: 15% - 20% meer opens dankzij segmentatie van Datafuse

Wat we inzetten
  • Mailchimp & Datafuse koppeling
  • ACA Koppeling
  • Datafuse dashboard
Resultaten
  • Een stijging van 10% op de CTR uit de e-mailcampagnes
  • 50% meer opens door middel van gerichte e-mailcampagnes
nolten
Wie is Nolten?

De eerste Nolten schoenenwinkel werd in 1973 geopend op de Frederik Hendriklaan in Den Haag onder de naam van oprichter Albert Nolten. Met 750 paar schoenen was het de kleinste schoenenwinkel van Den Haag.

Tegenwoordig is deze schoenenwinkel uitgegroeid tot een grote aanbieder in Nederland. Met 7 fysieke winkels en een webshop is Nolten een toonaangevende retailer in de schoenen branche. Nolten werkt samen met Datafuse om de online marketing zowel voor de webshop als de winkels zo efficiënt mogelijk in te kunnen zetten. Eén van de platformen waar Nolten sinds de samenwerking met Datafuse meer uithaalt is Mailchimp, via de segmenten in Datafuse.

Wat zijn Datafuse segmenten?

In het dashboard van Datafuse is het mogelijk om segmenten op te maken. Dit zijn groepen klanten met één of meerdere gemeenschappelijke kenmerken. Door een mail te sturen naar een groep met gemeenschappelijke kenmerken is de kans op conversies groter. Segmenten kunnen locatie- en leeftijdsgebonden zijn. Naast de standaard RFM-segmenten, segmenteert Nolten ook op basis van aankoopbedrag, retourpercentage en merkinteresses. 

Zondertitel1600x1020px

''Datafuse maakt het voor mij mogelijk om klantgroepen te bouwen op basis van het aankoopgedrag. Hierdoor kan ik onze e-mailmarketing segmenteren en de content perfect afstemmen op de interesse van de doelgroep.''

Danny IJspelder - Medewerker E-Commerce

1694684905789
DSC00264
2024-06-1716_53_42-Tags_Mailchimp
Hoe gebruikt Nolten de segmenten?

Nolten past deze segmenten toe op verschillende groepen. De mensen in een groep die krijgen een 'tag' wat je kan zien als voorwaarde. Er wordt bijvoorbeeld onderscheid gemaakt in welke merken iemand koopt, frequentie van bestellen en geslacht.

Op deze manier kan je mails die relevant zijn voor een (klein) deel van de doelgroep makkelijk aan deze groep verzenden. Zo vergroot je de kans op conversies. Denk hierbij aan mails voor bepaalde merken, doelgroepen, productcategorieën of zelfs aankoopgedrag. 

Wat leveren deze segmenten op?

Deze gerichte en relevante segmentatie leidt bij Nolten tot 15-20% meer mail opens. Dit zorgt dan weer tot een stijging van 8-12% in het aantal klikken. Meer klikken zorgt ook voor een verhoging in het aantal conversies. 

In Mailchimp zelf is het niet mogelijk om deze segmenten te maken. Daarom heeft Datafuse een koppeling met Mailchimp waarmee we binnen enkele klikken segmenten naar een bepaalde connector kunnen sturen.

2024-06-1716_51_22-Campaigns_Mailchimp

Dankzij de Datafuse segmenten ziet Nolten een stijging in de open rate van 20% en een stijging van 10% in de CTR.

mailchimp-logo-zwart
2024-06-1810_33_11-Window
Inzicht in Datafuse dashboard

Momenteel gebruikt Nolten 15 segmenten die vanuit Datafuse worden doorgestuurd. Binnen Datafuse heeft Nolten inzicht in het aantal mensen dat de tag dragen en dus relevant zijn voor specifieke mails. 

Deze segmenten worden gevuld met data uit het ERP-systeem, in dit geval ACA. Geen gedoe meer met handmatige handelingen, want je doelgroepen worden dagelijks gesynchroniseerd. Dat betekent altijd up-to-date en relevante doelgroepen voor jouw e-mailcampagnes!

''De samenwerking tussen Multiply en Nolten heeft een extra dimensie gekregen met Datafuse. Dankzij deze functie zien wij elke dag weer betere resultaten uit de email campagnes komen. Nolten is een mooi voorbeeld van hoe Multiply en Datafuse naadloos samenwerken en elkaar versterken.'' 

Sven van Bergenhenegouwen - E-mail marketing specialist Multiply

2024-06-1811_17_33-Window
DSC00276
DSC00343
DSC00330
DSC00316
DSC00315
DSC002731

Mocht jij nou getriggerd zijn, of ook jouw email campagnes naar een volgend niveau willen tillen, kunnen we samen kijken wat de mogelijkheden zijn. Dus ben jij klaar om ook kennis te maken met Datafuse? Neem contact op voor een vrijblijvende demo.