cf07e55d-da82-414a-9d65-4c5b27431aaa

5 manieren hoe Jeroen Beekman de kracht van Datafuse benut

Wat we inzetten
  • ACA XPRT koppeling
  • Google Ads koppeling
  • Google Analytics 4 koppeling
  • Copernica koppeling
  • Channable product enrichment
Resultaten
  • Eén omnichannel overzicht
  • Offline data gebruiken voor online attributie
  • Marketing kostenbesparing van 15%
cf07e55d-da82-414a-9d65-4c5b27431aaa
Wie is Jeroen Beekman?

Jeroen Beekman is een damesmode omnichannel retailer. Gestart met 2 winkels in 2002 en nu al met 6 winkels en een van de beste webshops van Nederland in dit segment. Iets om trots op te zijn. Klantvriendelijkheid staat hierbij altijd voorop en is de basis van dit succes. 

Samen met de geweldige teams welke ook dezelfde passie en klantvriendelijkheid uitstralen, zorgen ze voor een unieke winkelbeleving zowel in de winkels als online.

5 manieren hoe Jeroen Beekman de kracht van Datafuse benut

1. Google Ads

Grote kans dat je als omnichannel retailer gebruikt maakt van Google Ads. Het inzetten van advertenties is één van de beste manieren om conversiegericht verkeer naar je website te halen. Wanneer je een webshop hebt is het ook nog eens heel makkelijk om te zien of dit verkeer uiteindelijk ook een aankoop doet op jouw website. Echter, het wordt een stuk minder transparant als je naast een webshop ook fysieke winkels hebt. De website dient namelijk ook als een etalage voor jouw winkels. Alleen in hoeverre dragen de Google Ads campagnes bij aan aankopen in jouw winkel(s)? En welke campagnes dragen hierin het meeste bij?

In Google Ads zie je online conversies, echter mis je hier het grootste deel; de offline conversies. Jeroen Beekman gebruikt Datafuse om offline conversies te kunnen zien binnen Google Ads. Hoe we dit precies doen lees je terug in onze blog. Dit zorgt ervoor dat Google Ads kan worden geoptimaliseerd aan de hand van het omnichannel resultaat, en dus niet alleen het online resultaat. Een ander gevolg is daarnaast is dat het budget beter kan worden verdeeld.

Jeroen Beekman wil meer nieuwe bezoekers trekken naar de site en winkels met behoud van huidige kosten/baten verhouding. Er kochten voornamelijk bestaande- klanten en bezoekers waardoor het klantenbestand niet groter werd. Daarnaast was een meer data gedreven aanpak (inclusief attributie) en inzicht gewenst op alle online kanalen om zodoende de marketingeuro beter te besteden. Kortom: meer inzicht, betere data en groei van klantenbestand.

2. Meta Ads

Ditzelfde trucje kan ook worden toegepast op de advertenties van Facebook en Instagram. Ook hier is het mogelijk om te zien hoe vaak men op een advertentie klikt om vervolgens naar een van de winkels te gaan om daar een aankoop te doen. Zo wordt de conversiedata in Meta drastisch vergroot. Over de offline conversies binnen Meta schreven we eerder ook al een blog. 

Daarnaast maak je met Datafuse waardevolle segmenten aan, deze kan je naar verschillende connectors sturen om op die platformen te gebruiken. Naast het handmatig aanmaken van segmenten zorgt Datafuse ervoor dat er een x aantal RFM-segmenten klaar staan, daarover lees je meer in onze blog. 

3. Google Analytics 4

Momenteel mis je waarschijnlijk 10-30% van de online order data in Google Analytics 4. Dit komt omdat Google Analytics 4 niet alle orders kan koppelen en dus niet (goed) registreert. Samen met Jeroen Beekman schieten we de missende orders terug via het ERP-systeem, in dit geval ACA. 

Via de koppeling met GA4 stuurt Datafuse alle winkelaankopen naar Google Analytics. Hier kun je precies zien welke kanalen bijdragen aan de winkelverkopen. Ook wordt het inzicht in de klantreis nog duidelijker. Via de conversiepaden is het precies te zien of iemand zich eerst online heeft georiënteerd via bijvoorbeeld de nieuwsbrief om vervolgens toch in de winkel een aankoop te doen. Daarnaast kunnen we sinds kort ook de ERP data matchen met de orders in GA4 om zodoende 100% dekking te krijgen in de orders en toewijzing van attributie op alle orders. Dit is belangrijk om de algoritmes goed te kunnen voeden en je marketing euro effectiever te kunnen besteden.

Wij zijn enorm enthousiast over het dashboard dat Datafuse biedt, wat ons zal helpen om gemakkelijk de ontwikkelingen van onze webshop bij te houden. We kijken enorm uit naar deze samenwerking en zijn ervan overtuigd dat ze ons zullen helpen om nieuwe kansen te benutten en onze webshop naar nieuwe successen te leiden.

Jeroen Beekman - Eigenaar Jeroen Beekman

1614269264998
4. Channable

Voor veel webshops is Channable onmisbaar geworden. De tool stelt in staat om op basis van regels per platform een aparte productfeed op te maken. Google Shopping is een voorbeeld van een feed die in bijna elke Channable account wel voorkomt. Zoals altijd geldt hierbij wel het “garbage in, garbage out” principe. Je hebt wel de juiste data nodig om te bepalen welke producten wel of niet doorgestuurd moeten worden.

Met de Datafuse export richting Channable sturen wij een aantal kengetallen op basis waarvan de feeds kunnen worden opgesteld. Hierbij gaat het om retourpercentage, aantal verkopen en marge. Een aantal use cases die hieruit komen zijn:

  • Het uitsluiten van de producten met het hoogste retourpercentage. Deze producten wil je niet via betaalde advertenties promoten.
  • Producten die het wel goed doen in de winkels maar niet online uitsluitend promoten via lokale campagnes of platformen.
  • Producten die veel verkopen en waar de voorraad relatief laag is hoeven ook niet via betaalde ads te worden gepushed
5. PowerBI

Naast conversiedata beschikt Datafuse over nog veel meer informatie die via het ERP-systeem bij ons binnenkomen. Denk hierbij aan data over klanten, producten, winkels en voorraad. Om al deze data te kunnen presenteren exporteert Datafuse deze data ook naar PowerBI. Deze dashboard tool visualiseert al deze data en geeft zowel gedetailleerde-als trenddata.

Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Welke merken komen het meest retour en met welke reden.
  • Welke merken en producten worden het meest samen gekocht.
  • Wat is de omzet per vierkante meter van de diverse winkels.
  • Welke merken en producten moeten volgend seizoen anders worden ingekocht.
Contact

Nieuwsgierig geworden naar aanleiding van deze case? Wij laten graag meer zien van ons omnichannel retail platform. Wij maken graag wat tijd om via een demo de kracht van Datafuse te demonstreren. Plan meteen een demo in of neem contact met ons op.