google

Winkel aankopen in Google Ads

Noah

24 januari 2024

Bijna elke retailer maakt er wel gebruik van: Google Ads. Het advertentieplatform van Google kan een hele krachtige manier zijn om potentiële klanten naar jouw website te krijgen. Met als doel dat zij dan ook online een aankoop doen. Maar wat als je ook zou kunnen meten of mensen die op jouw advertenties klikken in jouw offline winkel een aankoop doen? Laat dit nou net een van de features van Datafuse zijn.

Hoe werkt dit precies?

In Google Ads worden online conversies gemeten om te kijken hoe campagnes presteren, over het algemeen worden online aankopen gemeten. Op basis hiervan wordt beslist of een campagne goed of slecht presteert. Retailers die naast een webshop ook een of meerdere winkels hebben zien zo dus eigenlijk een deel van de waarde van Google Ads over het hoofd. Het effect van klikken op een advertentie om uiteindelijk in de een winkel een aankoop te doen wordt eigenlijk altijd vergeten. Dit komt omdat het niet zo eenvoudig is om de website bezoeken aan offline winkel aankopen te relateren. Bij Datafuse koppelen wij deze 2 uiteinden aan elkaar. Op basis van het klantnummer knopen wij website bezoeken vanuit Google Ads aan aankopen die in de winkel zijn gedaan. Omdat wij dit doen op basis van klantnummers en geen persoonsgegevens doorsturen blijft ook de privacy gewaarborgd. 

Waarom is het belangrijk?

Het merendeel van de mensen koopt nog steeds het liefst in de winkel. Daarom zijn de gegevens van offline resultaten minstens net zo belangrijk als de online resultaten. Bij retailers met meerdere winkels zie je als snel dat 70-80% van de omzet afkomstig is uit de winkel. Het is dan ook niet meer dan logisch dat je deze data wilt gaan toevoegen aan Google Ads. Hoe meer data je aan jouw Google Ads campagnes weet te knopen hoe groter de kans dat je beslissingen gaat nemen op basis van representatieve data. Zou gaat deze data je helpen bij het schuiven van budgetten binnen Google Ads maar ook om op basis van de totale toegevoegde waarde te bepalen welke campagnes wel en welke niet actief mogen staan. Zo zorg je dat je beslissingen gaat nemen op basis van omnichannel data in plaats van enkel de online conversies. 

Ook in de interface hebben we een overzichtelijke functie gemaakt om in één oogopslag te zien hoeveel offline conversies er voortkomen uit jouw Google Ads inspanningen. Zo kun je precies zien hoeveel winkel aankopen wij elke dag weten te herkennen om vervolgens naar het Google Ads account te worden verstuurd. Op deze manier weten wij het aantal conversies bij sommige klanten meer dan te verdubbelen ten opzichte van enkel online conversies meten. 

Benieuwd hoe jij ook aan de slag kan gaan met deze offline conversies binnen Google Ads? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende demo om te zorgen dat je Google Ads gaat aansturen op basis van omnichannel data.