omnichannel
Wat is omnichannel precies & wat doet Datafuse hier
Deze blog is bedoeld om alle vragen rondom de toegevoegde waarde van Datafuse te beantwoorden. Waarom is het nu zo belangrijk om de data als omnichannel inzichtelijk te krijgen, en wat kun je hiermee?
Wat is omnichannel?
Omnichannel is de strategische aanpak binnen de retailsector die aangeeft dat zowel online- als offline kanalen worden gebruikt. Het doel is consistente ervaringen te bieden aan klanten, ongeacht welk kanaal ze gebruiken. Dit betekent dat klanten dezelfde beleving hebben, of ze nu via social media kijken, via de website of fysiek naar de winkel gaan. Een goed ingerichte omnichannelwinkel kan ook zorgen voor meer klanttevredenheid en een betere klantervaring, omdat klanten snel kunnen schakelen tussen alle kanalen. Als winkel zelf heb je natuurlijk ook meerdere manieren om extra omzet te genereren.
Waarom is omnichannel zo belangrijk?
Omnichannel verbetert:
- Klantloyaliteit: Dankzij een uniforme klantervaring zien klanten jouw platformen niet langer als afzonderlijke entiteiten, maar beleven ze één en hetzelfde merk. Het is voor de klant gemakkelijker schakelen en communiceren met het merk, wat de klanttevredenheid en klantloyaliteit ten goede komt.
- Het gemiddelde aankoopbedrag: Volgens een onderzoek van Superoffice zijn de bonbedragen voor een omnichannelstrategie gemiddeld zo'n 10% hoger dan bij een 'gewone strategie'.
- De merkreputatie: Een tevreden klant is een geweldige ambassadeur voor het merk. Spontane mond-tot-mondreclame is een zeer efficiënte vorm van reclame en een geweldige boost voor de Net Promoter Score (NPS).
Wat doet Datafuse dan?
Datafuse zorgt ervoor dat jouw omnichannel in perfecte vorm functioneert. Door online data te koppelen met offline data kan je de inspanningen voor jouw organisatie tot in de kleinste details analyseren. Wat werkt wel en wat werkt niet? Datafuse heeft verschillende externe koppelingen waarmee we de data kunnen integreren, zodat je met één druk op de knop de data kunt inzetten in bijvoorbeeld Meta, Google Ads en Channable. Hierdoor koppel je jouw klantdata én de offline winkeldata gemakkelijk vanuit Datafuse aan deze platformen.
Dit alles gaat via onze interface. Een app met connectors, heel veel functies en het Power BI dashboard met de meest bruikbare inzichten over goed verkopende producten offline en online tot op maat- en kleurniveau nauwkeurig. Hierdoor kan je zien welke producten online goed verkopen en misschien offline achterlopen, hier kan je dan je campagnes op aanpassen. En andersom natuurlijk ook, om zo online producten meer te pushen die dat nodig hebben. Daarnaast kan je precies zien hoeveel producten er van welk merk of categorie worden teruggestuurd en de reden hiervan. Dit komt natuurlijk het budget en de efficiëntie van het werk ten goede.
Normaal krijg je ongeveer 10-20% van de online data terug uit GA4. Hier wordt geen rekening gehouden met: marges, retouren en offline aankopen. Ook kan GA4 sommige orders niet koppelen aan kanalen waarover ze gemaakt zijn, met de missende orders functie van Datafuse weten we ook deze orders te koppelen aan het juiste kanaal. Dus maakt Datafuse de missende orders inzichtelijk zodat jij weer 100% van de data beschikbaar hebt, en dat is (als het goed is) wat elke retailer wilt. Op basis van deze data kan je betere beslissingen nemen over jouw marketingbudget, en hoe je deze inzet.

Hoe onze interface er precies uitziet, laten we je graag een keer zien in een vrijblijvende demo (gratis en zonder verdere kosten). Neem contact met ons op om een demo aan te vragen.