oplossing

Segmentatie doelgroepen dankzij Artificial Intelligence

Bas

21 maart 2023

Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning zijn tegenwoordig veelgebruikte termen. Bij Datafuse kun je nu zelf de kracht van AI ervaren. Het zelf opbouwen van segmenten is al een tijd mogelijk binnen ons omnichannel retail platform. Maar nu gaat Datafuse ook een aantal segmenten automatisch opbouwen met behulp van AI.

Door middel van AI wordt alle beschikbare data binnen Datafuse door een model geanalyseerd. Het resultaat hiervan zijn verschillende segmenten die op basis van Artificial Intelligence worden aangemaakt en bijgehouden.

Het model segmenteert alle klanten op basis van onder andere het aantal aankopen en de meest frequente aankopen. Vervolgens worden er verschillende segmenten gegenereerd die op hun eigen manier gebruikt kunnen worden. Hieronder vind je een paar criteria waarop AI segmenteert:

Zo ontstaan er segmenten met loyale klanten, maar ook met klanten die al lange tijd niet meer bij jouw merk hebben gewinkeld. Elk segment kan vervolgens via een aparte strategie benaderd worden. Misschien wil jij bijvoorbeeld je meest loyale klanten bedanken of hen eerder toegang geven tot de nieuwe collectie. En mensen die al lange tijd niet meer bij jou hebben gewinkeld, wil je misschien juist overhalen tot een aankoop met een speciale promotie. Deze segmenten kan je logischerwijs sturen naar verschillende connectors zoals Mailchimp en Copernica. 

Dit model wordt voortdurend getraind en houdt daarbij rekening met de meest recente activiteit per klant. In de toekomst zullen er meer van dit soort segmenten aan Datafuse worden toegevoegd.

Ook benieuwd hoe Datafuse met behulp van AI jouw marketing naar een hoger niveau kan tillen? Neem dan contact op met info@datafuse.nl om een demo te plannen.