segmenteren

RFM Segmenten binnen Datafuse

Noah

3 januari 2024

Bij Datafuse zetten wij een aantal segmenten standaard klaar om meteen te kunnen gebruiken in de koppelingen met externe platformen. Een deel hiervan zijn de zogenoemde RFM segmenten. In dit artikel leggen wij uit hoe deze segmenten tot stand komen en wat je hier mee kunt in je online marketing kanalen. 

Wat is RFM segmentatie?

Het RFM-model staat voor Recency, Frequency en Monetary Value, en het wordt vaak gebruikt in marketing en klantrelatiebeheer om klanten te segmenteren op basis van hun recente aankopen, de frequentie van hun aankopen en de waarde van hun aankope

Recency

Hoeveel tijd is er verstreken sinds de laatste interactie van een klant met jouw merk? Deze interactie kan bijvoorbeeld een aankoop of een laatste bezoek zijn. Hoe recenter dit is, hoe groter de kans dat degene reageert op de communicatie van een merk.

Frequency

Hoe vaak heeft de klant in een bepaalde periode contact- of interactie gehad met het merk? Klanten met frequente activiteiten zijn meer betrokken en loyaler dan de klanten die nauwelijks contact hebben met het merk of bedrijf. 

Monetary value

Dit is de geldwaarde die de klant in een bepaalde periode uitgeeft, Grote uitgevers moeten anders worden behandeld dan mensen die relatief weinig uitgeven. Op deze manier bepaal je welke groepen op welke manier getarget moeten worden. 

Op basis van AI verdelen wij alle klanten in diverse bakjes met allemaal een unieke combinatie van de drie hierboven beschreven factoren. Dit zorgt ervoor dat je een groep krijgt met bijvoorbeeld je meest loyale klanten of klanten die potentie vertonen om loyale klanten te worden. Aan de andere kant onstaan er ook bakjes van klanten die veel en vaak hebben gekocht maar al een lange tijd niet meer. Op deze manier zetten wij 11 verschillende groepen aan klanten klaar in segmenten. Deze zijn direct te vinden onder Segments in de interface en te herkennen aan het robot-icoon onder de kolom type. 

Elk RFM segment vereist een andere strategie van benaderen. Wanneer je een segment aanklikt dan zie je de eigenschappen van het segment en in het kort hoe je dit segment zou moeten activeren. 


Een aantal voorbeelden om deze RFM segmenten te gebruiken:

  • Stuur de RFM segmenten door naar je Google Ads account. Door de RFM segmenten als doelgroepen te koppelen aan je Google Ads campagnes krijg je een idee welke groepen je nu het best bereikt met Google Ads. Zie je dat je een bepaalde groep minder goed bereikt dan kun je die via aparte campagnes, bijvoorbeeld via het Display netwerk, beter bereiken.
  • Maak campagnes in Facebook en Instagram die je gaat gebruiken om bepaalde RFM segmenten extra te benaderen. Zo kun je proberen om groepen zoals About To Sleep of Can't Lose Them kleiner te maken door deze klanten naar een beter RFM segment te laten migreren. Zo verklein je de "slechte" RFM segmenten en vergroot je de "betere" segmenten. Met de trendlijnen in Datafuse zie je meteen het verloop van de grootte van een segment.
  • Gebruik de RFM segmenten in je mailingsoftware. Zo kun je verschillende groepen met een andere boodschap benaderen. Denk na over hoe je Can't Lose Them gaat benaderen om te zorgen dat zij wel klant blijven.
  • Wanneer je zelf segmenten maakt kun je ook het veld AI Segment gebruiken om de data vanuit de RFM segmenten te gebruiken. Wil je bijvoorbeeld alle kopers van een bepaald merk combineren met alleen het Champions RFM segment, dan kan dat door zelf een segment aan te maken. 


RFM segmentatie is een fantastisch hulpmiddel bij het inrichten van online marketing campagnes, wil je nou weten hoe dit in de praktijk werkt? Neem dan gerust contact met ons op.