omnichannel

Ontgrendel de kracht van offline data voor betere campagneprestaties

Bas

9 juli 2024

Offline data direct toepassen op jouw betaalde campagnes, hoe doe je dit? Eerder hebben we de functionaliteit van de offline orders in Meta en Google Ads al uitgelicht. In deze blog laten we je zien hoe je offline data kunt integreren in je Meta en Google Ads campagnes. We leggen uit waarom dit essentieel is en hoe je deze data kunt benutten voor maximaal rendement.

Het belang van offline data

Uit onze data blijkt dat 65% tot wel 75% van alle offline aankopen vooraf worden gegaan aan online oriëntatie. Dit kan van alles inhouden: blogs of reviews lezen maar ook een bezoek aan de webshop van dezelfde keten of retailer. De behoefte om een product nog even vast te houden of toch even te passen zorgt ervoor dat iemand uiteindelijk toch naar de winkel gaat. Het effect van het online oriënteren om vervolgens offline te kopen heet het ROPO-effect. Het erkennen van dit effect is de eerste stap maar daar blijft het helaas vaak bij. Traditioneel gezien is het meten van online aankopen in je advertentieplatformen heel eenvoudig maar wat nou als dit effect ook zichtbaar wordt gemaakt in de online advertentieplatformen zoals Google Ads of Meta Ads? Bij Datafuse koppelen wij alle offline aankopen aan de advertentieklikken in eerder genoemde platformen. Het gevolg is dat je als adverteerder keuzes gaat maken op basis van omnichannel data in plaats van enkel op de online data. 

De kracht van offline data in campagnes

Op basis van de online gebruikersgegevens en de klantnummers uit de winkels koppelen wij de aankopen in de winkel aan online advertentieklikken. Gevolg is dat er binnen Google Ads en Meta Ads op campagne-, advertentie- en zelfs zoekwoordniveau inzicht ontstaat in welke klikken er voor een winkelaankoop hebben gezorgd.

Met dit inzicht wordt het mogelijk om te gaan sturen op een omnichannel resultaat in plaats van enkel een online resultaat. Gevolg is verplaatsen van budgetten en inzicht in welke campagnes voor online resultaat zorgen en welke voor offline. De aankopen komen als aparte conversie binnen (zie het voorbeeld hieronder van Google Ads). Hierdoor blijft het altijd mogelijk om het verschil te zien in aantallen tussen de online en de offline conversies.

Naast de conversies is het via Datafuse ook mogelijk om offline doelgroepen naar de online kanalen te sturen. Zo kun je zorgen dat je bijvoorbeeld mensen die altijd naar een bepaalde winkel gaan kan bereiken met een specifieke advertentie. Aan de andere kant kun je ook zorgen dat je mensen die net in de winkel hebben gekocht uitsluit van een bepaalde banner om hen even met rust te laten. Het kan dus ook worden gebruikt om kosten mee te besparen.

Dit doen wij dus zowel voor Meta Ads als voor Google Ads. Het vergt een bepaalde mindset om met deze data aan de slag te gaan. Je krijgt ineens veel meer data om op te sturen. Maar het geeft een beter en completer beeld wat er dan weer voor zorgt dat je betere beslissingen gaat nemen. Elke retailer met offline locaties zou hiermee aan de slag moeten gaan.

Demo of informatie?

Datafuse is een omnichannel retail platform. We koppelen met diverse bronnen om tot één inzicht te komen waar je als omnichannel retailer op kan schakelen. Met Datafuse kun je de omzet en marges effectief vergroten, kosten en retouren reduceren én een betere omnichannel klantervaring bieden. Hoe we dit precies doen lees je bij onze oplossingen. Wil je ook weten wat Datafuse voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust contact op voor een geheel vrijblijvende demo. Dit kost maximaal 30 minuten.