meta

Offline conversies in Meta

Bas

1 februari 2024

Meta Ads kun je gebruiken om krachtige campagnes op te zetten binnen het Meta-ecosysteem. Veel retailers gebruiken het platform om de gewenste doelgroep op een effectieve manier te bereiken. Meta is een aantrekkelijk platform omdat het een grote doelgroep omvat en organisaties in staat stelt om visueel de verbeelding van de gebruikers te prikkelen.

Hoe werkt dit precies?

Je kan Meta-advertenties inzetten binnen de ecosystemen van Instagram en Facebook. Op deze platformen kan je door middel van interessante advertenties, gebouwd op visuals, de doelgroep bereiken. Om te beginnen moet je de doelstelling van de campagne bepalen, het budget instellen en bepalen waar de campagne wordt getoond. De groep mensen die je kunt bereiken met je advertentie kan heel nauwkeurig worden bepaald, dit maakt ook dat het zo'n interessant platform is om op te adverteren. Met Datafuse kan je zelfs op basis van je eigen klantdata doelgroepen maken die jij vervolgens met je Meta advertenties kunt gaan bereiken. Hier schreven wij eerder al een blog over. 

Net als bij Google Ads voegt Datafuse op basis van een het koppelen van orderdata ook offline resultaten toe aan Meta-advertenties. Dit houdt in dat een online bezoeker, vanuit een Meta advertentie in dit geval, kan worden vertaald naar een fysieke klant. Dankzij de data die wij vanuit het ERP-systeem ontvangen kunnen wij heel nauwkeurig de aankopen vanuit de winkel koppelen aan de mensen die een advertentie op Meta hebben gezien. Gevolg is dat je het omnichannel effect van Meta Ads kan gaan zien, waar dit voorheen alleen mogelijk was voor de online aankopen.

Waarom is het belangrijk?

Een heel groot deel van de consument koopt nog steeds in de winkel. De retailers met meerdere winkels zijn voor het grootste deel van de omzet nog steeds afhankelijk van de fysieke winkels. Het belang om te weten wat het effect van de online inspanningen is op de winkels is dus extreem belangrijk. De data die de koppeling met Datafuse inzichtelijk maakt kan worden gebruikt om de campagnes en advertenties mee te optimaliseren. Dankzij de data krijg je inzicht in wat wel en wat niet werkt om mensen naar de winkel te krijgen en daar aankopen te laten doen. Door het continue monitoren van deze data werk je aan Meta advertenties die een positieve bijdrage hebben op de omzet in de winkels. 

Zoals bovenstaande afbeelding laat zien kun je in de Datafuse interface direct zien hoeveel offline conversies wij dagelijks richting het Meta Ads account doorsturen. Op deze manier krijg je direct inzicht in het aantal aankopen in fysieke winkels dat we dagelijks kunnen identificeren en dat vervolgens wordt doorgestuurd naar je Meta-ads account. Deze benadering heeft het mogelijk gemaakt om het aantal conversies bij sommige klanten meer dan te verdubbelen in vergelijking met alleen het meten van online conversies.

Benieuwd hoe jij ook aan de slag kan gaan met deze offline conversies binnen Meta? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende demo om te zorgen dat je Meta gaat aansturen op basis van omnichannel data.