mailchimp

Mailchimp connector verbeterd

Bas

26 mei 2024

Mailchimp is een van de meest populaire tools voor e-mailmarketing. Het stelt bedrijven in staat om nieuwsbrieven, promoties en andere soorten e-mails te sturen naar hun klanten en leads. Het succes van een e-mailcampagne hangt echter sterk af van hoe goed je je doelgroep kunt segmenteren en bereiken. Dit is waar Mailchimp's functies zoals tags en groepen van pas komen.

Mailchimp Tags en Groepen 

Mailchimp Tags

Wat zijn Mailchimp Tags? 

Mailchimp tags zijn interne labels die je kunt toewijzen aan je contacten om ze in categorieën in te delen. Je kunt zelf de naam van je labels bepalen en deze toewijzen aan specifieke contacten. Tags zijn cruciaal voor het gebruiken van automations binnen Mailchimp.

Hoe gebruik je Mailchimp Tags? 

Tags binnen Mailchimp bieden je heel erg veel flexibiliteit. Je kunt bijvoorbeeld een tag toevoegen op basis van functietitel of aankoopgedrag. Een groot voordeel van tags is dat je meerdere tags aan een enkel contact kunt toewijzen, wat zorgt voor gedetailleerde segmentatie. Normaliter gebeurt het toevoegen van tags handmatig. De koppeling tussen Mailchimp en Datafuse zorgt er uiteraard wél voor dat tags geautomatiseerd worden toegevoegd én bijgewerkt. 

Mailchimp Groepen

Wat zijn Mailchimp Groepen? 

Mailchimp groepen zijn groepen die worden gemaakt op basis van gezamenlijk interesses of kenmerken. Deze groepen worden automatisch gemaakt door de gegevens die contacten zelf achterlaten. Waar tags juist gebruikt worden voor automations zijn groepen weer noodzakelijk wanneer je wilt starten met personalisaties. 

Hoe gebruik je Mailchimp Groepen? 

Groepen worden automatisch gevuld op basis van de keuzes die contacten maken bij inschrijving of andere acties zoals het bekijken van een advertentie. Het was voorheen nog niet mogelijk om Mailchimp groepen te gebruiken binnen Datafuse, vanaf nu wel.

Door de update die wij onlangs hebben gedaan is het nu ook mogelijk om beter te segmenteren en personaliseren. Zo kan je bijvoorbeeld binnen een mail een bepaald blok tonen als deze groep aan bepaalde eisen voldoen. Denk bijvoorbeeld aan een blok speciaal voor mannen, die binnen de verzendlijst alleen aan de mannen wordt getoond. 

Gerichte E-mailcampagnes met Datafuse en Mailchimp

Door Datafuse te gebruiken, kun je gegevens uit diverse bronnen integreren in Mailchimp, waardoor je nog beter kunt segmenteren en personaliseren. Door Datafuse te integreren, zorg je ervoor dat je data naadloos en efficiënt in Mailchimp terechtkomt, zowel als tag én als groep. Zo worden via onze koppeling met mailchimp de diverse mogelijkheden van het mailplatform optimaal benut en kun je relevante en gepersonaliseerde berichten sturen.

Mocht je nou gebruik maken van Mailchimp en wil je de mogelijkheden via Datafuse eens bespreken, neem dan vooral contact met ons op.