feature

Datafuse Attribution: jouw belangrijke omnichannel cijfers in één oogopslag

Bas

3 maart 2024

Om alle toegevoegde data in één oogopslag te kunnen zien hebben we een pagina binnen de Datafuse interface: Datafuse Attribution. Deze pagina moet in één oogopslag duidelijk maken op welke externe platformen Datafuse waarde toevoegt. Om dit nog duidelijker te maken hebben we onlangs een nieuwe functionaliteit toegevoegd. 

De update

We hebben nu vier blokken boven in het scherm gemaakt, dit jou direct de belangrijkste omnichannel cijfers geven van de afgelopen 30 dagen. Van links naar rechts houd dit het volgende in:

  1. Web to Store Conversion Rate: hoeveel consumenten kopen offline aan na online georiënteerd te hebben 
  2. Online Visitor Recognition Rate: hoeveel bezoekers herkennen we online en offline
  3. Web to Store Conversions: het aantal conversies die zijn gemaakt na een online oriëntatie
  4. Web to Store Value: de waarde van de offline conversies gemaakt na online oriëntatie

Onderstaande afbeelding illustreert op basis van demo-data hoe dit eruit ziet. Onlangs hadden we in het eerste blok (aantal consumenten die offline aankopen na het online oriënteren) bij The Stone een percentage van maar liefst 31%.

Ontwerpzondertitel
Waarom hebben we dit gemaakt?

Datafuse koppelt met allerlei externe platformen, denk hierbij aan bijvoorbeeld Google Ads, Faslet Copernica, Mailchimp en Meta Ads. Om overzichtelijk te maken welke data wij allemaal koppelen aan deze platformen hebben wij dit nieuwe tabje binnen de interface in het leven geroepen. De data die op deze pagina is te zien stond als versnipperd op verschillende pagina's binnen Datafuse, het totale overzicht ontbrak echter. Met het nieuwe tabje kun jij als retailer of marketeer precies zien hoeveel data wij naar welk platform sturen. Hierdoor zie je meteen welke platformen data ontvangen en welke misschien nog niet of nog niet genoeg.

Wanneer je inlogt op Datafuse kom je direct terecht bij de nieuwe pagina Datafuse Attribution. Op deze pagina vind je alle connectors die op dat moment gekoppeld zijn. Mis je hier een connector? Navigeer dan meteen naar de Connectors om te zien of deze inderdaad nog niet geactiveerd staat. Per connector zie je op Datafuse Attribution welke statistieken daar naartoe worden gestuurd. Het dashboard kijkt nu standaard terug naar de laatste 30 dagen. In het voorbeeld hieronder zie je dus dat er over de laatste 30 dagen 183 offline aankopen zijn doorgestuurd naar Google Analytics 4 met een waarde van bijna 19.000 euro.

Bij elke metric kun je via de 3 bolletjes in de rechterbovenhoek meer informatie vinden over wat de statistieken van die specifieke connector precies betekenen. Daarnaast kun je hier ook de kaart verder uitklappen. Dit geldt enkel voor de connectors waar meerdere datastromen naartoe worden gestuurd. Mocht je behoefte hebben aan meer informatie van een specifieke connector dan kun je op de Connectors pagina altijd doorklikken op een platform om precies te zien hoeveel conversies er per dag bijvoorbeeld worden toegekend.

De data die wij toevoegen verschilt per platform. Zo sturen wij bij Google Ads de doelgroepen en de offline aankopen door. Hetzelfde doen wij voor Facebook. Voor Channable sturen wij echter weer product-data door en voor Copernica en Mailchimp voornamelijk de segmenten. Dit overzicht dient puur als naslagwerk om te kijken hoe Datafuse toegevoegde waarde levert door de data van die externe platformen te verrijken.

Volgende stappen

Wij zullen verder blijven werken aan dit dashboard en aan de data die wij kunnen doorsturen naar de diverse externe platformen. Mocht er een platform ontbreken waarvan jij graag zou zien dat wij daarmee koppelen? Laat het dan zeker weten. Wil je meer informatie over dit dashboard of over hoe Datafuse waarde aan externe platformen kan toevoegen? Neem dan gerust contact met ons op!