omnichannel

Boost je merkwaarde direct met Datafuse

Bas

2 juli 2024

De meeste retailers gebruiken advertenties op Google en Facebook om gebruikers te bereiken. Maar er komt een punt waar je een plafond bereikt en moet kijken naar andere mogelijkheden. Om dit voor te zijn is het belangrijk om merkwaarde op te bouwen. Merkwaarde is hoe klanten een merk zien en waarderen, wat invloed heeft op hun keuzes om te kopen en om een merk trouw te blijven.

Merkwaarde is belangrijk

Het opbouwen van merkwaarde betekent dat je je klanten verandert in enthousiaste fans. Dit gaat verder dan alleen het verkopen van producten; het draait ook om wie je bent als merk, je doelen en je kernwaarden. Uit onderzoek blijkt hoe belangrijk merkwaarde is:

  • 77% van de mensen koopt meestal bij merken die hun eigen waarden delen (Havas Group, 2019).
  • 68% van de bedrijven zegt dat een sterk en consistent merk hen helpt om elk jaar met minstens 10% te groeien (Marq, 2021).
  • 46% van de consumenten is bereid meer te betalen voor een merk dat ze vertrouwen (Salsify, 2022).
  • 88% van de consumenten vindt de authenticiteit van een merk belangrijk bij het maken van een aankoopbeslissing (Stackla, 2021).

Vergelijk het met een auto die in een hogere versnelling moet schakelen: je moet even gas terugnemen om daarna harder te kunnen gaan. Dit vereist dat je opnieuw kijkt naar je doelgroepen en hun behoeften, zodat je betere en gerichtere marketing kunt bedrijven.

Om merkwaarde op te bouwen, moet je je marketingstrategie aanpassen en investeren in activiteiten die je merk versterken. Dit kan lastig zijn, omdat het betekent dat je de focus van huidige marketingactiviteiten moet verleggen. 

Plan van aanpak

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat meerwaarde niet op korte termijn extra veel conversies en verkoop oplevert. Richt je in plaats daarvan om de gehele klantreis, zorg dus dat je in de oriëntatiefase je klant vooral kennis laat maken met jouw bedrijf en welke waarden belangrijk zijn, in plaats van meteen te communiceren met aanbiedingen. Daarnaast zien we dat klanten vaak éénmalig bestellen om maar gebruik te maken van deze korting en eigenlijk verder niet zoveel met het merk hebben. Zorg er dus voor dat consumenten jouw merk volgen omdat ze niks willen missen, in plaats van alleen gebruik te maken van de korting. 

Veel voorkomende merkwaarden zijn tegenwoordig:

  • Duurzaamheid; 81% van de wereldwijde consumenten zegt dat ze verwachten dat bedrijven hun rol spelen bij het verbeteren van het milieu (Nielsen, 2019)
  • Transparantie; consumenten waarderen openheid en eerlijkheid over doelstellingen, missie en visie
  • Innovatie; stilstaan is achteruitgaan, zorg voor een innovatieve cultuur en laat zien dat je zoekt naar effectieve benaderingen en het belangrijk vindt om steeds beter te worden
  • Klantgerichtheid; vraag naar feedback en doe hier ook wat mee. Interactie met de consument zorgt voor vertrouwen en uit bovenstaande gegevens blijkt dat consumenten dit belangrijk vinden

Iedere klant heeft andere interesses en ander koopgedrag. Met Datafuse is het mogelijk om van iedereen klant een 360 graden beeld te krijgen om zo gepersonaliseerde advertenties en persoonlijke berichten te laten zien. We geven je graag een demo om dit in de praktijk te laten zien. Deel ook de webshop zo in dat klanten het fijner vinden om bij jou te kopen, doe relevante suggesties en laat zien wat er vaak samen wordt gekocht, deze aanpak hanteert The Stone via Datafuse. Door de persoonlijke aanpak voelt de klant zich gewaardeerd en bijzonder, wat zorgt voor een reden om bij jouw winkel te shoppen. Voorbeelden hoe je dit met Datafuse in de praktijk kan doen:

  • Maak gebruik van onze geautomatiseerde RFM doelgroepen. Met deze lijsten kun je jouw inspanningen om merkwaarde op te bouwen eerst richten op degene die nu al dicht bij jouw merk staan. Na het testen op deze loyale groepen kun je dit vervolgens steeds verder uit te bouwen, bijvoorbeeld richting de groep die jij opnieuw moet gaan activeren. 
  • Zorg met segmentatie voor een logische opsplitsing van jouw doelgroepen. Door een goede segmentatie kan je ervoor zorgen dat je bepaalde groepen bereikt met andere e-mails of advertenties. Met Datafuse maak je deze segmenten heel gemakkelijk en koppel je deze vervolgens ook eenvoudig aan de door jouw gekozen marketingkanalen. 
  • Denk ook eens na over het uitsluiten van bepaalde doelgroepen. Sommige advertenties wil je bijvoorbeeld juist niet tonen aan sommige doelgroepen. Een heel logisch voorbeeld is het uitsluiten van recente kopers van remarketing banners. Die moet je even met rust laten in plaats van meteen weer koop nu- advertenties te tonen.

Zorg daarnaast voor en consistente merkervaring, door wat je uitdraagt als merk. Consistente communicatie bouwt vertrouwen op en versterkt het merkbeeld in de ogen van de klant. Ook dit zorgt weer voor interesse in jouw organisatie. 

Conclusie

    Het opbouwen van merkwaarde is essentieel om het groeiplafond van je bedrijf te doorbreken. Hoewel het een uitdaging kan zijn om geld weg te halen van campagnes die direct voor omzet zorgen, is investeren in merkwaarde op de lange termijn het meest effectief. Het geld dat je in merkwaarde steekt, is niet verloren; het bouwt aan een blijvende waarde die op den duur de impact van je marketinguitgaven aanzienlijk vergroot. Heb je hier vragen over, wil je eens sparren of een demo krijgen, neem dan vrijblijvend contact op.

    Bronnen: 

    https://www.nielsen.com/insigh...