omnichannel

3 onmisbare tips voor jouw omnichannel marketing

Bas

3 april 2024

In één van onze eerdere blogs schreven wij al eens over de betekenis van omnichannel. Hoe zorg je dat jouw marketing kanalen afgestemd zijn op jouw omnichannel strategie? En belangrijker; hoe gebruik jij Datafuse voor de omnichannel marketing van jouw bedrijf?

Wat is omnichannel marketing?

Omnichannel marketing is het integreren van de marketing strategie waarbij de content en communicatie zo is afgestemd dat alle kanalen met elkaar zijn verbonden en op elkaar zijn afgestemd.

Vaak wordt dit nog belangrijker bij bedrijven die zowel online als offline aanwezigheid hebben. Wanneer een bedrijf zowel een webshop als fysieke locaties heeft is de kans groot dat de klantreis zich van online naar offline, en andersom, beweegt.

Het aantal paden dat een klant beloopt voordat hij of zij een aankoop doet kan heel erg veel worden. Men oriënteert op de webshop en komt naar de winkel. Maar dat is slechts een van de mogelijke scenario’s van hoe zo’n klantreis eruitziet.

Vandaar dat het belangrijk is om een omnichannel marketing strategie te ontwerpen waarbij alles zo goed mogelijk op elkaar aansluit. Datafuse heeft een aantal functies die helpen met jouw omnichannel marketing strategie.

Verkrijg inzicht

Wat houdt omnichannel in voor jouw bedrijf? Voordat je kunt gaan bepalen hoe de marketing eruit zou moeten zien is het belangrijk om te kijken wat omnichannel voor jou inhoudt. Is er bijvoorbeeld sprake van overlap tussen online en offline? En hoe versterken deze twee elkaar?

Datafuse geeft met diverse dashboards inzicht in hoe het omnichannel effect er voor jou uitziet.Omnichannel dashboarding binnen Datafuse speelt een cruciale rol in het stroomlijnen en optimaliseren van data-analyse en besluitvorming. Door diverse gegevensbronnen en kanalen te integreren, biedt het een holistisch en real-time inzicht in bedrijfsprestaties en klantgedrag. Vanuit het verkregen inzicht gaat Datafuse aan de slag met doelgroepen en conversies.



Definieer doelgroepen

Het belang van first-party-data wordt steeds groter. Een platform waarbij het mogelijk is om doelgroepen te maken voor jouw omnichannel marketing wordt dus ook steeds belangrijker.

Binnen Datafuse is het mogelijk doelgroepen aan te maken die vervolgens meteen doorgestuurd kunnen worden naar alle relevante externe platformen. De meeste gebruikte platformen hiervoor zijn Google Ads, Meta Ads (Facebook & Instagram), Copernica en Mailchimp.

Maak doelgroepen aan op basis van onder andere: aankoopdatum, aantal aankopen, favoriete merk. Datafuse maakt het mogelijk om op meer dan 30 verschillende kenmerken deze doelgroepen aan te maken. Wij zorgen vervolgens dat de doelgroepen altijd up-to-date worden doorgestuurd naar de externe platformen. Klaar om te gebruiken.

Tip: Lees ook hoe retailer The Stone Datafuse gebruikt in hun omnichannel marketing

Stuur op conversies

Naast het toevoegen van de doelgroepen is het natuurlijk relevant om te zien wat het effect is van jouw omnichannel marketing strategie. Door het meten van de conversies van de winkels zorgen wij ervoor dat de online kanalen voortaan ook afgerekend kunnen worden op de aankopen in de winkel.

Het kunnen zien van alle aankopen, de omnichannel aankopen, in onder andere Google Ads en Meta Ads is het hoogtepunt van omnichannel marketing. Deze cijfers bepalen hoe succesvol de omnichannel marketing is.

3 pilaren voor succes

Inzicht, doelgroepen en conversies; dit zijn de 3 pilaren die jouw omnichannel succes bepalen. Wanneer deze pilaren goed zijn doordacht zal je hier ook effect op gaan zien.

Wil je meer weten over hoe Datafuse kan helpen bij omnichannel marketing? Neem snel contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken, of vraag een geheel vrijblijvende demo aan, kost max 20-30 minuten van je tijd.